آیا حدیث «حمار یعفور» صحت دارد؟


مؤسسه تحقیقاتى حضرت ولى عصر (عج)         


شما كتاب كافى را برترین كتاب خود مى‌دانید، آیا مى‌دانید كه در این كتاب چه توهین‌هایى كه به پیامبر و ائمه شده است؟

یكى از توهین‌ها حدیث سلسلة الحمار است كه طبق این روایت پیامبر با حمارى صحبت مى‌كند و این حمار از پدران خود حدیثى را از حضرت نوح بیان مى‌كند.

این روایت چند چیز را ثابت مى‌كند:

1 . سخن گفتن حمار با انسان‌ها!

2 . حمار خطاب به رسول خدا مى‌گوید: «جان من و پدر و مادرم به فداى تو»! اولا با وجود صحابه آیا نوبت به حمار مى‌رسد كه خود را فداى پیامبر كند؟ ثانیاً: فرضا كه این حمار اختیار جان خود را داشت؛ آیا اختیار جان پدر و مادرش را نیز داشت؟

3 . بین حضرت نوح و رسول خدا هزاران سال فاصله است؛ در حالى كه این حمار روایت را با چهار واسطه از حضرت نوح نقل كرده است (خودش از پدرش از جدش و او از پدرش)، چگونه این چند حمار، هزاران سال عمر كرده‌اند؟

ببنید كه شیعیان عقل و دین خود را به دست چه كسانى سپرده‌اند؟

پاسخ:

اصل روایت:

وَرُوِیَ أَنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام قَالَ: إِنَّ ذَلِكَ الْحِمَارَ [الْحِمَارِ عُفَیْر] كَلَّمَ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله علیه وآله فَقَالَ: بِأَبِی أَنْتَ وَ أُمِّی إِنَّ أَبِی حَدَّثَنِی عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ عَنْ أَبِیهِ أَنَّهُ كَانَ مَعَ نُوحٍ فِی السَّفِینَةِ فَقَامَ إِلَیْهِ نُوحٌ فَمَسَحَ عَلَى كَفَلِهِ ثُمَّ قَالَ: یَخْرُجُ مِنْ صُلْبِ هَذَا الْحِمَارِ حِمَارٌ یَرْكَبُهُ سَیِّدُ النَّبِیِّینَ وَ خَاتَمُهُمْ فَالْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنِی ذَلِكَ الْحِمَار.

و روایت شده كه امیر المؤمنین علیه السلام فرمود: این الاغ با پیغمبر صلّى اللَّه علیه و آله به سخن درآمد و گفت:

پدر و مادرم قربانت! پدرم از پدرش و او از جدش و او از پدرش نقل كرد كه او با جناب نوح در كشتى بوده و نوح برخاسته و دست به كفل او كشیده و گفته: از پشت این الاغ، الاغى آید كه سید پیغمبران و آخرین ایشان بر آن سوار شود، خدا را شكر كه مرا همان الاغ قرار داد.

الكلینی الرازی، أبو جعفر محمد بن یعقوب بن إسحاق (متوفای328 هـ)، الأصول من الكافی، ج1 ، ص237 ، ذیل حدیث9، ناشر: اسلامیه‏، تهران‏، الطبعة الثانیة،1362هـ.ش.

نقد و بررسی:

قبل از نقد دلالى و پاسخ‌هاى نقضی، سند این روایت را بررسى مى‌كنیم تا ببنیم كه آیا این روایت ارزش استناد دارد یا خیر

مقدمه :

نویسنده این اشكالات ، باید مى‌دانست كه ما شیعیان ، مانند اهل سنت نیستیم كه بعضى از كتب حدیثى را صد در صد صحیح دانسته و حق نقد مطالب آن را نداشته باشیم !

بعضى از روایات اصول كافى و سایر كتب شیعه از جهت سندى غیر معتبر است و علماى شیعه به آنها استدلال نمى‌كنند؛ از این رو وجود چنین روایاتى در بعضى از كتب شیعه ، ضرر به مذهب شیعه نمى‌زند ! اما اهل سنت كه اعتقاد كامل به صحیح بخارى و مسلم دارند و حتى به گفته برخى از علما تمامى روایات آن را به اجماع اهل سنت ، روایات رسول خدا (ص) مى‌دانند ، وقتى روایات بخارى و مسلم چنین مطالبى را نقل كنند ، دچار اشكال مى‌شوند ! (كه به نقل مطالب بخارى در این باب نیز خواهیم پرداخت) حال با ذكر این مقدمه به بررسى سندى این روایت مى‌پردازیم :

بررسی سند روایت:

همان طور كه از اصل روایت پیدا است، این روایت در ادامه روایت نهم از ابواب «بَابُ مَا عِنْدَ الْأَئِمَّةِ مِنْ سِلَاحِ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه وآله وَ مَتَاعِه‏» و به صورت مرفوع «وَرُوِیَ أَنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ...» نقل شده است و روایت مرفوع ارزش استدلال و نیاز به این همه جار و جنجال ندارد.

اگر نویسنده این مطلب با علم حدیث آشنا بود، هرگز به روایتى این چنین ضعیف استناد نمى‌كرد!

علامه مجلسى رضوان الله تعالى علیه در شرح این روایت مى‌گوید:

الحدیث التاسع: ضعیف وآخره مرسل.

حدیث نهم ضعیف و آخر آن (روایت مورد نظر) مرسل است.

المجلسی، محمد باقر (متوفای 1111هـ)، مرآة العقول فی شرح اخبار آل الرسول، ج3، ص48، ناشر: دار الكتب الإسلامیة ـ تهران، الطبعة : الثانیة،1404هـ ـ 1263ش.

پاسخ تکمیلی در آدرس زیر :

مؤسسه تحقیقاتى حضرت ولى عصر (عج)         






موضوع: رسول خداصلی الله علیه وآله،
برچسب ها: «حمار یعفور»، رسول خدا، #کمپین_یادآوری_امام_نقی_به_شیعیان #کمپین_شیعیان_امام_نقی #نقی #یانقی #امام_نقی،
[ چهارشنبه 8 خرداد 1392 ] [ 03:31 ب.ظ ] [ منتظر ]
ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو